Vitamin E

From Wiki FKKT

(Difference between revisions)
Jump to: navigation, search
Line 42: Line 42:
-
'''Več informacij o vitaminu E''': http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=111
+
'''Več informacij o vitaminu E''':  
 +
                                  http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=111
 +
 
 +
                                  http://medicalimages.allrefer.com/large/vitamin-e-benefit.jpg
 +
 
 +
                                  http://static.howstuffworks.com/gif/adam/images/en/vitamin-e-source-picture.jpg
>v delu<
>v delu<

Revision as of 19:51, 28 December 2009

DEJSTVA

Vitamin E so v maščobah topni tokoferoli, ki v organizmu delujejo kot antioksidanti. Nalaga se v jetrih, maternici, krvi, nadledvičnih žlezah in hipofizi. V telesu se shranjuje sorazmerno kratek čas. Pomanjkanje vitamina E je zelo redko, saj je v hrani široko zastopan. Pomembno je njegovo delovanje pri širjenju krvnih žil in preprečevanju nastajanja krvnih strdkov.

ODKRITJE

Obstoj vitamina E sta prva potrdila Evans in Bishop (1922).

KEMIČNA SESTAVA IN LASTNOSTI

Znanih je 8 naravnih tokoferolov (vsi so alkoholi) z aktivnostjo vitamina E. Najpomembnejši je α-tokoferol (5,7,8-trimetiltokol). Pojavlja se v dveh optično izomernih oblikah (d-oblika je aktivnejša).

- Deluje kot antioksidant.

- α-tokoferol je brezbarvno, rumeno ali zeleno viskozno olje, skoraj brez vonja. Skoraj netopen je v vodi, topen je v alkoholu, etru, acetonu, diklormetanu in rastlinskih oljih. Meša se s kloroformom.

- Shranjevanje: v posodah z inertnim plinom, zaščiten pred zrakom in svetlobo, ker se pod njunim vplivom razgrajuje.

- Stabilnost: vitamin E se močno veže na plastiko, pri kuhanju se ne razgrajuje.

NARAVNI VIRI

Bogat vir vitamina E so rastlinska olja, zlasti olje pšeničnih kalčkov, sončnično olje, olje iz koruznih kalčkov, mandlji, arašidi, brstični ohrovt, špinača, žitarice, jajca, mlečni izdelki.

USODA V ORGANIZMZU

Po absorpciji vstopa v kri. Akumulira se v jetrih in maščobnih tkivih, iz katerih se ob pomanjkanju lahko sprošča.

FARMAKOLOŠKI UČINKI

Je ˇvitamin mladostiˇ, ker zaradi svojih antioksidativnih lastnosti preprečuje staranje in odmiranje celic. Pospešuje celjenje opeklin, lahko zniža krvni tlak, pomaga pri odpravljanju krčev v nogah in krčev po športnih naporih.

PRIPOROČENE DNEVNE KOLIČINE

Za odraslo žensko 8mg, za odraslega moškega pa 10mg na dan. Večje odmerke priporočajo za preventivo pred srčnimi boleznimi, zmanjšanje LDL-holesterola, zvišanje imunosti, ženskam v menopavzi, nosečnicam, ženskam, ki dojijo ali jemljejo kontracepcijske tablete. Veliki odmerki vitamina E lahko izpraznijo skladišča vitamina A.


Hipovitaminoza: pomanjkanje vitamina E je praviloma redko. Povečane potrebe se pojavijo ob dolgotrajni izčrpanosti organizma ali večmesečni nepravilni prehrani.

Hipervitaminoza: pojavljajo se mišična oslabelost, utrujenost, slabost in diareja


Več informacij o vitaminu E:

                                  http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=111
                                  http://medicalimages.allrefer.com/large/vitamin-e-benefit.jpg
                                  http://static.howstuffworks.com/gif/adam/images/en/vitamin-e-source-picture.jpg

>v delu<

Personal tools